En XR tenderar att bli varm. Med trimmning blir Xr´n varmare ändå. En motor ska vara
varm för att olja ska fungera som tänkt. Blir motorn för varm finns risk att oljan tappar
sin bärande förmåga och motorn skär. Oljans livslängd påverkas om temperaturen blir allt för
hög. För att få en lång livslängd bör man alltså se till att man inte överhettar sin teling.
Det finns lite olika sätt att sänka tempen på rovan, man kan tex. svetsa på större kylflänsar,
bygga om till vattenkylning eller montera på en oljekylare. Enklast och effektivast är att montera
en oljekylare. Oljekylare av god kvalité tillverkas av Setrab i Malmö. Setrab har återförsäljaren
Trendab där man kan inhandla sin kylare för c:a 500 pix.
Kylaren fick fixas till för att passa på XR´n. Bland annat behövde anslutningarna fräsas ner
För att den ska få plats. Setrab tillverkar visserligen olika anslutningar och det finns bättre
att få men vem orkar vänta........
För att få effektivast kylning av oljan monterades kylaren på utgående oljeleding från motorn (till
ramen). Ett par fästen, flytt av tuta och lite rördragning och saken är biff. Oljekylare finns att
köpa i White Brothers sortiment för löjeväckande 200$. Undrar just vad återförsäljaren Sangbergs tar
i sverige.