Grundfix


Det första som är tvunget att fixa med din xr är att se till att
snorkeln i luftburken plockas bort. Nr 2 är att instsen i avgassystemet
monteras ut. Kronan på verket är sedan att sätta i ett huvudmunstycke nr 158
och pilot 68. Mer luft kräver mer soppa. Bensinförbrukning är inget en xr pilot
behöver fundera på, man kör ändå alltid gärnet och ju mer ös ju roligare.
Grundfixet är naturligtvis oftast gjort för länge sedan, men när man köper
sin busmaskin är otroligt viktigt att utföra dessa moment för att den sanna
körglädjen ska infinna sig.

Många köper dessutom dyra avgassystem för att få ytterligare ljud och effekt.
Jag är säker på att man får ett häftigt ljud men massor med extra effekt är
jag något tveksam till. Det som är viktigast att komma ihåg är att en stånka
måste liksom andra Ottomotorer kunna andas ordentligt. Man kan naturligtvis oxå
sve ihop sitt eget rykrör.

För att få ut en stor fyllnadsfaktor i förbränningen kan man klydda med
avstämning av avgassystem och insug i all oändlighet. För de stora kusarna
bör man kunde montera på en kompressor eller turbo. P-G Lundmarks mekaniker
har tydligen klyddat med detta. Jag har även läst en mc-blaska
där en kompressor monterats på en gammal Triumph. Är inte detta intressant
så säg!! Om någon har hört nått mer kring dylika system får ni gärna höra av
er.

Om man vill, vilket man vill efter ett par veckor på xrsadlen, ha en något
mer mediåker effektökning kan man ta till en del traditionella knep.
Standard är kolvbyte cylinderborrning och kambyte. Det största problemet,
som man gärna vill blunda för, är att hållbarheten blir sämre. Jag har hört
talas om både 600:or och efterföljaren 650:in som skjutit motorn med Hondas
eget HRC kit. Så vitt jag förstod så har vevstaken smällt av.
Kontentan av detta var att när jag själv kom i trimtankar tvingade jag mig
motvilligt att hålla igen på trimningen.

Supermoto är något ytterst trevligt, som skänker mycket glädje. länk