Kolven skulle ge ett kompressionsförhållande på 11:1. När den gamla kolven demonterades
från motorn visade det sig att kolvbulten var "repig". Göhhhhh!
Tyvärr finns det sedan fina instrument som avslöjar ett håls verkliga storlek. Ett sådant
elakt instrument visade att min vevstake var tvärslut i lilländan. Orginalstakar finns inte
att köpa och ett vevparti kostar 6000 spänn(har jag för mig). Men skam den som ger sig, det
finns en fantastisk eftermarknad till xr´s. Det fick bli en trimstake från Wisecos Hot Rods.
Då vevstaken gjort sitt och skulle förpassas till vevstakarnas Sankte Pär, var det alltså
bara till sätta igång och riva. Att riva en xr är både kul och lätt, framför allt om man
har allas vår vän Atlas till hjälp.
Till svänghjulet behövs en avdragare. Avdragaren är ett hondaverktyg som kan köpas. Köpa
förresten, när man står och drar i prylarna frammåt småtimmarna är det inte så där extremt
många MC-handlare som är pigga på att expediera en XR-entusiast och alla vet hur det är med
beställningar. När man står och pillar med 50+ potentiella hästkrafter låter man sig inte
hindras av byråkratin i hondas eftermarknadslogistik.
Konstruktion på avdragaren är mycket enkel, det som krävs är bara en stång eller rör med
gängan M22x1.5. Det här fick bli en avdragare (rörkoppling). Några
smällar med Atlas och
saken är biff ;-)
Till ventilerna behövdes en ..... ja ...hmm ...verktyg för att
få bort knasterna.
Det är ett pillgöra men smäller man ihop ett dylikt verktyg är det en enkel
match. Verktyget
monteras med fördel i en pelarborrmaskin, så blir det inte svårare
att ta bort knasterna än att
dra i en enarmad bandit.
Veven lämnades in till en verkstad som var duktiga på att renovera gamla vevparti. Hade man
gjort det själv hade man förmodligen ryst av hojen på grund av avsaknad av mätklockor. Ett
gäng backboxar och lager införskaffades på Momentum för att undvika hutlösa orginal priser.
Det lyxades till och en ny kamkedja införskaffades tillsammans med en släpskena och ny fjäder
till kamkedjesträckaren.
När spisen skulle ihop visade det sig att den lilla ynkliga fjädern som
spänner kammkedjan var en riktig finne i r-ven. Efter att slagit fingrarna blodiga och fick ett
verktyg tillverkas. Verktyget tillverkades efter en bild på hondas orginalverktyg som återfinns
i Haynes verkstadshanbok. Kan för övrigt inte rekommendera Haynes hanbok. Full av fel och usla
anvisningar. Nästa problem var när kopplingskorgen skulle spännas med x Nm. För att få
stopp på hjulet användes ett gammalt kugghjul från en skrotbinge. Lamellerna och skivorna lades i
kopplingkorgen och spändes ihop med kugghjulet. Håltagningen i kugghjulet fick justeras något.
Observera lasen på bilden. Det är ett gammlat knep att stoppa ett kuggingrepp när man drar åt
muttrar.
Att öka kompressionförhållandet innebär att öka temperaturen och därför är
det på sin plats att
öka kylningen